En dårlig brugeroplevelse er dyr

Du tænker nok: "Ah, endnu en der vil tale om konverteringsoptimering og hvordan jeg skal designe min webshop for at få en god omsætning" - Nej, dette er ikke sådan et blogindlæg. Dette blogindlæg har fokus på den interne brugeroplevelse i din virksomhed eller organisation. Resultatet kan være skræmmende, så er du advaret.

De gode gamle dage

For 10 år siden var det normalt for en husstand at opbevare CD'er og DVD'er, i dag er det normalt at have en streamingtjeneste til både musik, film og serier.

Men hvorfor gik vi fra at have et fysisk produkt til at have et digitalt produkt? Hvorfor kunne vi ikke bare beholde tingene som de var i "de gode gamle dage"? Hvorfor overhovedet bruge tid og penge på at udvikle, opdatere eller revolutionere sin branche?

Jeg har et godt eksempel på netop hvorfor.

Blockbusters undergang

Kan du huske Blockbuster? Firmaet der for evigt vil blive kendt for at have gravet sin egen grav, fordi de ikke ville bruge penge på at opkøbe Netflix da de fik chancen. Hvor er Blockbuster i dag og hvor er Netflix?

De fleste personer i nutidens verden, har ikke CD'er og DVD'er pga. firmaer der i dag er kendt som "The Digital Disruptors of the World", hvor en af dem heriblandt, er Netflix.

The Digital Distributors

"The Digital Disruptors" er firmaer der starter der fra start af, har bygget deres virksomhed op omkring brugeroplevelsen. Vi kender alle i dag virksomheder som Netflix og Spotify, fordi det har gjort livet nemmere for os og deres platform er nem at bruge. De har taget et produkt og gjort det nemt for brugeren at tilgå og anvende via en digital platform.

Hvis du giver dine brugere, en bedre brugeroplevelse, noget der forbedrer deres liv, hjælper dem til at fuldføre deres opgaver og gennemføre deres mål og tilpasser disse behov med dit firmas mål, så vil din virksomhed, højst sandsynligt, få succes.

Firmaer der endnu ikke i 2021 er begyndt at tænke over eller overveje at centrere deres produkt eller service omkring brugeroplevelsen, vil nok højst sandsynligt blive overhalet af nogle der en dag får en idé til at gøre det lettere for brugeren at tillgå og/eller anvende netop dette produkt eller service.

Hvorfor er en dårlig brugeroplevelse dyr?

En dårlig brugeroplevelse kan både koste i forhold til, at brugeren forlader siden og køber hos en konkurrent, men det kan også koste dig mange penge internt, hvis din brugeroplevelse i dit system er dårlig.

 

"Usability goals are business goals. Websites that are hard to use frustrate customers, forfeit revenue, and erode brands"

- Forrester Research

Eksempel på en dårlig intern brugeroplevelse

Lad os sige at der i din virksomhed er 20 salgsansatte, som skal notere, lave tilbud, sende ting frem og tilbage i dit system og lave administrativt arbejde. Vi laver alle fejl, og derfor er det vigtigt at have et brugervenligt system som kan gøre brugeroplevelsen for den ansatte god og gøre det nemt for den ansatte, at udføre sit arbejde.

Hvis vi tager udgangspunkt i nedstående formel, kan vi regne ud, hvad sådanne fejl koster.

 

(antal fejl om ugen) x (gennemsnitlig reparationstid) x (ansattes løn i timen) x (antal ansatte) = besparelse/udgift

Vi er alle mennesker og mennesker laver fejl, så hvis vi siger at hver medarbejder hver medarbejder i salgsafdelingen på 20 laver to fejl om dagen. Det er 10 fejl x 20 medarbejdere om ugen og det tager ca. 20 minutter at rette disse fejl og de ansatte der fikser fejlen (eller de ansatte i salgsafdelingen selv bikser for at rette fejlen) får 200 i timen, kan vi smide det ind i formlen.

(10 antal fejl om ugen) x (20 minutters gennemsnitlig reparationstid) = 3,33 timer om ugen.

(3,33 timer) x (200 ansattes løn i timen) = 666 kr

(666 kr) x (20 ansatte) = 13.320 kr om ugen.

13.320 kr om ugen x 52 uger = 692.640 kr om året.

 

Det er mange penge at spare, hvis man har et brugervenligt system, der er nemt at bruge og hvor fejl er minimale.

Konklusion

En dårlig brugeroplevelse kan være dyr, både for dine kunder, men også for dine ansatte. Det er vigtigt at have et system der er nemt at bruge, for at minimere fejl og gøre det nemt for dine ansatte at udføre deres arbejde. Hvis du har et system der er nemt at bruge, vil det også være nemmere for dine ansatte at udføre deres arbejde og det vil i sidste ende spare dig penge.

Tilbage til blog